Voor Adformatie schreef ik een artikel over de uitdagende situatie in de bureauwereld: de onderliggende oorzaken (zowel macro-economische als oorzaken in de Nederlandse bureaumarkt) en de vooruitzichten voor dit jaar. Met aan het einde 7 kansen waar bureaus op in kunnen springen. Het bleek een artikel dat door veel vakgenoten gelezen en gedeeld is.
Voor Marketing Report gaven we met Agency Engines een interview. We werden alle vier gevraagd naar tips en advies vanuit elk onze expertises: Melanie Butter over PR-strategie, Fred Moolhuijsen over business development en sales strategie, Sander Verhof over operations en AI en ik over mijn expertise.
Afgelopen jaar was voor de meeste bureaus, dus ook voor mijn business, een uitdagend jaar - wat ik toch nog mooi wist af te sluiten. In dit stuk een terugblik, dank aan iedereen, alle bureaus, organisaties en vooral mensen met wie ik samen mocht werken om te bouwen aan succes.
Wat een eer zo hoog te staan: nummer 7 in de Digital Agency lijst van de M100! Dit event wordt elk jaar georganiseerd door Marketing Report, waarbij op vakgenoten vooraf kunnen stemmen in verschillende lijsten op de meest invloedrijke persoon in het vakgebied.
Voor de vierde keer organiseerden Adformatie Academy en ik samen de Masterclass positionering en groeistrategie voor creatieve bureaus, vrijdag 22 november. Na de succesvolle eerdere edities werd dit wederom een topdag, die deelnemers beoordeelden met dikke achten en negens.
In juli kwam Ronald ter Voert (ex-hoofdredacteur Emerce) naar me toe met een tof idee: voor De Boardroom, een nieuwe business talkshow. Een podcast en video over creativity, marketing en digital - of ik daar sidekick van wilde zijn. Inmiddels zijn de eerste gasten van bureaus en merken benaderd en staan de eerste opnames gepland.
Precies 40 jaar geleden, de zomer van 1984: een bijzonder jaar voor mij. Ik begon met graffiti, als ik zo terugkijk de start van mijn creatieve pad. Mooie aanleiding voor een terugblik vanaf de eerste jaren tot aan nu: het blijft altijd van invloed op mijn werk en leven.
Milestone moment! Dutch Digital Design bestaat 10 jaar en ik droeg het stokje als voorzitter van de stichting over aan medebestuurslid Suzanne Visser. Dat vierden we dat bij Club ACE met alle 40 bureaus die partner zijn. Met mooie foto's van Merten Snijders.
Was te gast bij The Brief, de bekende podcast over merken, marketing en content. Daarin deel ik mijn carrièrepad (van graffiti tot Dzone en Adobe, mijn eigen business en Agency Engines), vertel ik over bureaus en kijken we vooruit naar de toekomst voor bureaus.
Dit jaar zit ik in de hoofdjury van SAN New Kids on the Block! Vanuit Agency Engines neem ik daarmee het stokje over van Fred Moolhuijsen. Een juryplek die echt helemaal perfect past bij mijn vakgebied, dat draait om hoe nieuwe bureaus zich presenteren aan de markt.
Afgelopen jaar was mijn leukste en tegelijk meest succesvolle businessjaar! Hieronder een terugblik op een jaar vol projecten, avonturen en nieuwe ontwikkelingen. en korte vooruitblik. Thanks aan iedereen met wie ik samen mocht werken!
Om stil te staan bij haar 50e jaar organiseerde Adformatie 15 verschillende Masterclasses. Met Agency Engines mochten we er daar een van geven: ‘Maak je bureau klaar voor de toekomst’. We gaven elk vanuit ons eigen specialisme aan wat onze verwachtingen zijn.
Om het 50-jarig jubileum van Adformatie te vieren lanceerde het vakblad een nieuwe lijst, de Adformatie Top 50 van 2023, ‘smaakmakers van merken, marketing en media’. Daarin bleek een zeer eervolle plek voor mij weggelegd, op nummer 39 nog wel - daar word je stil van.
Wat een supermooi traject: de oplevering (eerste deel) voor Dutch Design Foundation, de organisatie achter Dutch Design Week. Samen met een geweldig team hebben we de merkstrategie voor de komende jaren bepaald en de aanzet neergezet voor de digitale transitie.
Na een jaar stil samenwerken achter de schermen mocht het naar buiten: we lanceren Agency Engines, hét bureau voor bureaus! Samen met Melanie Butter, Fred Moolhuijsen en Sander Verhof zijn we een nieuwe consultancy gestart, waarmee we de groei van bureaus versnellen.
Onder de vlag van Adformatie Academy organiseerden we vrijdag 9 juni de tweede editie van de Masterclass dag ‘Positionering en Groeistrategie’, speciaal voor creatieve bureaus. Een erg geslaagde dag, met veel interactie en goede beoordelingen van de deelnemers.
Het was weer een superweek in maart bij SXSW, het wereldwijd toonaangevende event op het gebied van tech en creativity. Met Dutch Digital Design organiseerden we er een event voor 200 bezoekers, waar Nederlandse digitale design bureaus zich presenteren op het podium.
Business-wise was 2022 voor mij een topjaar, daar ben ik dankbaar voor! Om hier even bij stil te staan geef ik een korte terugblik, maar wil ook vooruitkijken naar het nieuwe jaar. Thanks aan iedereen met wie ik samen mocht werken:
Dit jaar wederom een hoge notering in twee lijsten van invloedrijke personen in de media- en bureauwereld: nummer 7 in de Reclamebureau100 en nummer 71 in de eindlijst van de Media100. Een prachtige erkenning van vakgenoten die gestemd hebben, waar ik zeer dankbaar voor ben.
Onder de vlag van Adformatie Academy organiseerden we vrijdag 11 november een fysieke Masterclass dag ‘Positionering en Groeistrategie’, speciaal voor creatieve bureaus. Een zeer geslaagde dag, met prachtige rapportcijfers en de aankondiging van een herhaling op 9 juni.