Voor het twaalfde jaar op rij reisde ik af naar het Cannes Lions International Festival of Creativity in Zuid-Frankrijk. Ook deze editie leverde weer veel op: waardevolle inzichten, nieuwe zakelijke kansen, toffe ontmoetingen en natuurlijk veel veel fun.
Cannes Lions is voor mij een jaarlijkse barometer van de creatieve industrie. Het geeft niet alleen een beeld van de stand van zaken in ons vak, maar ook een internationaal perspectief. Twee duidelijke trends kwamen dit jaar naar voren:
- AI is mainstream – volledig geïntegreerd in tools, campagnes en processen.
- Menselijke creativiteit blijft cruciaal – het is dé factor die merken onderscheidt.
Daarnaast was duidelijk dat creators steeds vaker strategische partners worden, waarbij merken hen als volwaardige schakels in hun marketingstrategie beschouwen.
Ook deze editie was een kans om mijn netwerk te verdiepen, zowel nationaal als internationaal. Voor de tweede keer reisde ik per trein naar Cannes – prima te doen – en ik deelde een Airbnb met Jop Quirindongo. Vanuit Agency Engines was ik samen met Melanie Butter.
Events en interview
Marketing Report organiseerde diverse activiteiten, waaronder de Whitepaper Sessions in de fraaie DEPT® Secret Garden, het Dutch Opening Dinner, de Oranjebitterballenborrel en een reeks radio-interviews. Melanie en ik werden samen geïnterviewd over businessmodellen: lees het interview hier of beluister het hier op Spotify.
VIA Off The Grid
Daarnaast volgden we de 'Off The Grid'-route van VIA Nederland, samengesteld door Yvonne Prins en Kyra Roest. Deze route bood een inhoudelijke verdieping met presentaties en paneldiscussies bij onder andere 3C Ventures (met Mastercard), Canva (met Will.i.am van FYI), Kantar, WPP, The Female Quotient en Amazon. Thema’s als AI, marketing en merkstrategie stonden centraal. Met dank aan Roderick Cremers voor de goede hosting.
Verder nam ik deel aan de Directeurenlunch van Post & Kornet en Marketing Report, en bezochten we events van JongeHonden / Young Dogs, Adformatie, Monks, MassiveMusic, Artbox en Sizzer (met Ritchie Hawtin live!). Dank aan iedereen voor de uitnodigingen en de toporganisatie. Tot volgend jaar!











Cannes Lions en strategie voor bureaus
Het is hét internationale platform waar creativiteit, technologie en strategie samenkomen. Voor bureaus en merken biedt het festival waardevolle inzichten in marketingtrends, AI-toepassingen, nieuwe businessmodellen en internationale netwerkmogelijkheden. Door de combinatie van inspirerende content en ontmoetingen met toonaangevende professionals, is het dé plek om als bureau scherp te blijven op innovatie en strategische groei. Als specialist in bureaupositionering en groeistrategieën help ik creatieve bureaus om de inzichten van Cannes Lions te vertalen naar concrete kansen voor hun eigen business.