Afgelopen jaar was mijn leukste en tegelijk meest succesvolle businessjaar! Hieronder een terugblik op een jaar vol projecten, avonturen en nieuwe ontwikkelingen. en korte vooruitblik. Thanks aan iedereen met wie ik samen mocht werken!

De bureaus Crocodile Agency, Lava, P3, KLOAQ audio design, Bureau STOER, Sunshine and Sausages en Brompton Road Agency, Fonk en This Page Amsterdam waar ik positionering- en groeistrategie trajecten voor opleverde. De bureaus Cut the Code, ATÖLYE, Total Design, Sterk - Merkregisseurs voor vooruitkijkers en ondernemers Jeen Berting en Johannes Verwoerd waar ik strategische sessies mee deed. En de Dutch Design Foundation, de organisatie achter Dutch Design Week: tijdens 22 bijeenkomsten hebben we de merkstrategie voor de komende jaren en aanzet voor de digitale transitie neergezet. Geweldig en eervol om te mogen doen. Bedankt allemaal!

Nieuw: Agency Engines
Het meest bijzondere aan afgelopen jaar was toen ik in de zomer samen met Melanie Butter, Fred Moolhuijsen en Sander Verhof in juni onze consultancy Agency Engines lanceerde: 'het bureau voor de bureaus'. Ons initiatief scoorde veel aandacht in de vakmedia en afgelopen jaar ook meer dan 10 bureaus als opdrachtgevers. We gaven Masterclasses over de toekomst voor creatieve bureaus voor Adformatie en IDEA. Persoonlijk ben ik nog het meest blij met het samen mogen werken met deze fijne mensen, na 14 jaar als individuele specialist. Klankborden, sparren en vooral enorm veel lol maken samen.

Een kwestie van cijfers
En dan was er natuurlijk de Masterclass voor creatieve bureaus van de Adformatie Academy gaven, een dag die deelnemers beoordeelden met hoge cijfers. En als het dan toch over getallen gaat: als klap op de vuurpijl werd ik nummer 39 op de lijst van de Adformatie Top 50 van 2023, ‘smaakmakers van merken, marketing en media’. En einde jaar ook nog nummer 7 in de Reclamebureau100, de lijst 'meest invloedrijke personen in het vak' en ook nog nummer 73 in de Media100 eindlijst van Marketing Report | Nederland.

Dutch Digital Design
Met stichting Dutch Digital Design faciliteerden we voor de derde keer een podium voor Nederlandse bureaus tijdens SXSW, we organiseerden een Partner Dinner voor bijna 100 mensen bij DEPT®, spraken bij de Embassy of Dutch Creativity tijdens Cannes Lions, hadden een eigen digital design route tijdens AdNight, organiseerden events tijdens de Dutch Design Week, en samen met de Lovie Awards en The Webby Awards. Plus een Oostenrijkse en Canadese handelsmissies waar we spraken. Topwerk van ons bestuur, team en partners!


Persoonlijk was het ook een mooi jaar, waarin ik met mijn grote liefde Maartje Driessen ons twintigjarig samenzijn vierde. Als ik kijk naar wat komend jaar gaat brengen, dan kijk ik daar erg naar uit. Zoals de vierdaagse masterclass die ik geboekt heb bij de Nyenrode Business University, de Masterclass Strategic Foresight. Dank aan iedereen met wie ik heb mogen samenwerken, ook 2024 wordt een mooi jaar!