Onder de vlag van Adformatie Academy organiseerden we vrijdag 11 november een fysieke Masterclass dag ‘Positionering en Groeistrategie’, speciaal voor creatieve bureaus. Een zeer geslaagde dag, met prachtige rapportcijfers en de aankondiging van een herhaling op 9 juni 2023.

Het was een volle dag kennis en inspiratie: de Adformatie Academy Masterclass voor creatieve bureaus, die onlangs plaatsvond in Capital C Amsterdam, waar ik ook mijn kantoor houd. Acht gerenommeerde professionals uit het vak, geselecteerd door Susanne van Nierop (Adformatie) en mijzelf, deelden kennis en inzichten met 23 deelnemers. In dit artikel een korte terugblik.

Acht gerenommeerde sprekers
Het aanbod van de dag was gericht op professionals van creatieve bureaus, zoals managing directors, creatief directeuren, strategy directors, sales- en accountmanagers en marcomspecialisten. Tijdens de Masterclass werd ingegaan op de ontwikkelingen en kansen in de markt, de mogelijkheden om je bureau te laten groeien, positionering, het merkverhaal en de communicatiestrategie - concrete kennis en inzichten die de deelnemers meteen kunnen toepassen in de praktijk. Samen met Susanne van Nierop (hoofdredacteur Adformatie) selecteerden we acht gerenommeerde professionals uit het vak als sprekers:

De sprekers van de Masterclass, van links naar rechts vanaf boven naar beneden: Michael Plein (Triple), Mary Hoogerbrugge (De Positioneerders), Rik Ledder (TBWA\NEBOKO), Marjan Straathof (Dept), Maira Evers (Gardeners), Fred Moolhuijsen (Brand & Business Architects), Nick Bailey (Futurefactor) en Kim Verhaeghen (Springbok).

Interactie met de sprekers
De 23 deelnemers waren ondernemers en professionals van zowel kleine als grotere bureaus, waaronder Wunderman Thompson, Havas Lemz, Handpicked Agencies, Chunk en Weber Shandwick. Zij kregen na iedere presentatie de mogelijkheid de sprekers te bevragen, ook over de specifieke uitdagingen waarvoor ze staan met hun eigen bureau. Daardoor werd het ook daadwerkelijk een interactieve dag.

Tips voor creatieve bureaus
Na de intro door Susanne van Nierop (Adformatie) en Bert Hagendoorn (ook dagvoorzitter) sprak Rik Ledder (TBWA\NEBOKO) over marktontwikkelingen, Kim Verhaeghen (Springbok) over fusies en overnames, Fred Moolhuijsen (Brand & Business Architects) over business development en Michael Plein (Triple) over operations en groei. Na de lunchpauze presenteerde Mary Hoogerbrugge (De Positioneerders) over positionering, Marjan Straathof (Dept) over het merkverhaal, Maira Evers (Gardeners) over communicatiestrategie en Nick Bailey (Futurefactor) over thought leadership. Adformatie vroeg in dit artikel een aantal van de sprekers een paar van de belangrijkste tips vanuit hun presentatie te delen met de lezers.

Dat het een geslaagde dag was bleek uit de reacties tijdens de dag, berichten op social media en de evaluatie onder de deelnemers. Die leverde top rapportcijfers op: 9,2 voor de inhoud, 9 voor de selectie van de sprekers, 8,2 voor de presentatie door de host en een 8 voor de praktische toepasbaarheid van de kennis. Een groot compliment voor iedereen die meewerkte aan dit succes.

Op 9 juni 2023 organiseert Adformatie wederom dezelfde Masterclass.
Meer info en inschrijven kan op de website van Adformatie Academy

Voorafgaand aan de Masterclass dag maakten we deze video om het event onder de aandacht te brengen.