Na een maand een mooi moment terug te kijken op het SXSW Interactive Festival in Austin, Texas. Ik was daar aanwezig voor mijn netwerk, maar ook als voorzitter van stichting Dutch Digital Design, dat daar een event organiseerde voor 200 bezoekers. Hieronder een kort verslag, ook over het event na afloop in Pakhuis de Zwijger.

Tijdens 'The Future of Experiences' stonden tijdens het SXSW event in Texas zes Nederlandse bureaus onder de vlag van Dutch Digital Design op het podium. Ze deelden hun visie op de toekomst en ontwikkelingen van interactieve ervaringen, zoals de metaverse. De presentaties werden afgesloten met een panel van vier experts, die verder op het onderwerp in gingen. Onze stichting, die zich inspant voor de zichtbaarheid van het beste Nederlandse digitale werk, was onderdeel van de Nederlandse handelsmissie New Dutch Wave, die ondersteund werd door CreativeNL. De sessie werd gemodereerd door journaliste Claartje Vogel en mijzelf.

Ruben van Bambost (Fabrique) gaf de eerste presentatie, waarin hij aan de hand van voorbeelden in ging op de kansen voor ontwerp dat beter is afgestemd op de mens. Daarna vertelde Esther O'Callaghan (Hundo) over de toekomst van het werken, Generatie Z en de metaverse. Dani Polak (code d'azur) presenteerde hoe door creativiteit en technologie te combineren magie in projecten gebracht kan worden. Cees Dingler (Capitola) deelde door sterke voorbeelden te laten zien wat de mogelijkheden met AR en VR zijn. Arne Koefoed (Wink) presenteerde het Feelgood Vuurwerk project en zijn kijk op toekomstige experiences, waarna Viet Hoang (Your Majesty) in ging op de toekomst van de mode in de metaverse.

Daarna volgde een panel dat verder inging op het onderwerp, dat geleid werd door Claartje Vogel, met daarin de panelleden Karlijn Marchildon (VanMoof), Constantine Gavrykov (Adidas), Michael Valentin (van het Deense bureau Signifly) en Mia Berggren (van het toonaangevende Zweedse bureau North Kingdom - geregeld door onze vrienden bij Society of Digital Agencies). Zij deelden take-aways van de presentaties en hun eigen kijk op de toekomst. Het event werd afgesloten met een netwerkborrel met alle aanwezigen.

New Dutch Wave presenteerde zich deze editie - anders dan voorgaande jaren - in de vorm van een rondreizend gezelschap, waardoor goed de verbinding met internationale bezoekers te maken is. Om dat te realiseren wordt nauw samengewerkt met internationale collega-delegaties van Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, UK en Canada. Dit leidde tot een meerdaags programma met talloze events, waarin Nederlandse participanten met elkaar, maar vooral met internationale contacten konden connecten.

We werden tijdens het event ook geïnterviewd door Gijs Vroom van Emerce, dat tijdens SXSW verschillende interviews afnam in samenwerking met Dutch Digital Design. Deze zijn gepubliceerd op Emerce: Viet Hoang (Your Majesty), Cees Dingler (Capitola), Jeroen van Erp (Fabrique), Dani Polak (code d’azur) en Amanda Boomstra (Fabrique).

Een aantal weken na SXSW werd in Pakhuis de Zwijger het event 'The Magic of SXSW' georganiseerd (ook aangekondigd door Adformatie en MarketingTribune) , waar de highlights van het festival gedeeld werden. Onderdeel van het event is een terugblik op het event dat we daar organiseerden, met de bureaus code d'azur, Fabrique en Capitola op het podium - wat gemodereerd wordt door Suzanne van Nierop, hoofdredacteur van Adformatie.

Op de website van CreativeNL verscheen ook nog een artikel als terugblik op het SXSW event met de Nederlandse delegatie.