Tijd voor een update van de de afgelopen maand, maar ook een moment om terug te kijken op afgelopen jaar. Wat is er gebeurd en wat waren de milestones? In deze blogpost een overzicht, de ontwikkelingen in het vak en de wens voor het komende jaar.

Positioneringstrajecten
De afgelopen weken was ik, zoals de foto bovenaan met bureau Qban mooi illustreert, druk met de oplevering van mijn zes-stappenplan voor positionering en communicatiestrategie voor creatieve en digitale bureaus. De afgelopen periode doorliep ik die met verschillende bureaus: naast Qban waren dat Kokoro en IJsfontein en begin januari volgt de oplevering voor de bureaus Info.nl en Build in Amsterdam. Mooie trajecten voor bureaus met een eigen verhaal, wat we samen scherper hebben gemaakt, aangevuld met een communicatiestrategie waar zij de komende tijd mee aan de slag kunnen. Daarnaast hielp ik onder meer Clever Franke met communicatiestrategie en was ik bij de lancering het vernieuwde UNITiD, dat als Hike One verder gaat, die ik ook hielp met de positionering. Begin januari starten weer nieuwe projecten.

SpinAwards Shake
Verder werd ik door SpinAwards gevraagd te presenteren voor de deelnemers aan hun internationale jong talent programma, SpinAwards Shake. Over mijn carri√®repad en de beslissingen die ik daarin heb gemaakt: qua opleiding en werk, om voor mezelf te beginnen en de keuze voor specialisatie op het gebied van positionering en communicatiestrategie. Na de presentatie praatten we door over de keuzes die de jonge talenten zelf maken: over hoe zij zich profileren, presenteren, hun netwerk kunnen opbouwen en zichzelf positioneren. Leuk om te praten met deze gevarieerde groep veelbelovende talenten, daar gaan we zeker meer van horen.

01new.jpg

Dutch Digital Design
Op het gebied van Dutch Digital Design, het initiatief om het beste Nederlandse werk een podium te geven - waar ik naast mijn werk actief voor ben - was er ook nieuws. Vorige week maakten we een samenwerking bekend met de internationale vaktitel The Drum, waarbij we 'behind the scenes' van succesvolle Nederlandse digital design cases delen. De eerste cases zijn  live: een interactieve installatie voor Nike door Random Studio, iFly KLM Magazine door Born05 en deze week ook Heineken Go Places, door Superhero Cheesecake.  In Adformatie deelde de vakjury hun 10 favoriete cases in een mooi artikel van 4 pagina's en ook hier online. Verder kondigden we aan dat we op de eerste dag van de internationale creatieve conferentie FITC Amsterdam een Dutch Digital Design podium hebben, met cases van MediaMonks, Born05, DDB & Tribal Amsterdam, Superhero Cheesecake, Clever Franke en Momkai.

Spinnew.jpg

Afgelopen jaar voor mij
Als ik terugkijk op mijn werk afgelopen jaar zijn er veel dingen gebeurd, even alles op een rij:
- Positionering en communicatiestrategie trajecten opgeleverd voor 12 bureaus
- Communicatiestrategie trajecten en advies op specifieke onderdelen voor 8 bureaus
- Dutch Digital Design: nieuwe vakjury, 20 cases via Adformatie, cases op The Drum, podium bij FITC Amsterdam
- Master Digital Design: opleiding waar we aan hebben gewerkt in september dit jaar van start gegaan met 24 studenten
- Embassy of Dutch Creativity: succesvolle 3e editie, 4 dagen programma, 65 partners, 330 internationale bezoekers
- Jury's: Dutch Interactive Awards, Dutch Design Awards, juryvoorzitter Dutch Street Art Awards
- Dutch Design Week: lid geworden van Raad van Advies, voor derde jaar curator voor de Digital Route
- Grootste Street Art Museum ter wereld: gewerkt aan positionering en naam, gaat volgend jaar open
- New office: van de Czaar Peterstraat naar fonkelnieuwe kantoor Wheelhouse Amsterdam, Achtergracht

Ontwikkelingen in het vak
Als ik zo terugkijk op afgelopen jaar zie ik een bureaubranche waarin de ontwikkelingen elkaar in rap tempo volgen, zoals verdere internationalisatie, de opkomst van de consultancybureaus, de overlap van diensten door voorheen andersoortige bureaus, verdere specialisatie, bundeling van krachten in groepen, de toenemende uitdaging talent te vinden, bureaus die vaker rechtstreeks met merken gaan werken en merken die zelf communicatie en creatie opzetten. Beslist een turbulent jaar, waarin bureaus die inspelen op deze veranderingen en zich aanpasten aan de nieuwe situatie een voorsprong namen.

De wens voor komend jaar
Voor komend jaar hoop ik dat bureaus hun onderscheid en toegevoegde waarde duidelijk en scherp weten neer te zetten, dat ze goed in kaart hebben op wie ze zich richten en dat ze hun belofte ook bewijzen. Grensoverschrijdend hoop ik datzelfde voor de Nederlandse creatieve business als geheel, waarbij we onszelf via ondermeer handelsmissies en het onder de aandacht brengen van ons werk (niet alleen hoe het eruit ziet, maar ook hoe het werk en wat de impact is) en onze Nederlandse mentaliteit, ons land als creatieve hotspot voor talent, partners en creatieve business verder kunnen profileren. 

Fijne dagen en see you next year!