Voor het derde jaar op rij organiseerden we afgelopen maand de Nederlandse creatieve handelsmissie Embassy of Dutch Creativity, tijdens het Cannes Lions festival. Deze editie betekende een doorbraak: naast de 65 ambassadeurs en partners, het 4 dagen durend programma met sprekers en meer dan 300 internationale bezoekers gaf de overtuigende nieuwe locatie (foto's hier) de doorslag.

Gedurende de week presenteerden internationale Cannes Lions juryleden en sprekers van merken en bureaus aan een publiek van zo’n 330 gasten - een ruime verdubbeling van de internationale gasten van het voorgaande jaar. De nieuwe beach club, de aankleding en identity van de Embassy werkten ongelofelijk goed - verzorgd door Roel Elsinga en Jop Quirindongo (Lowres). De missie leverde de Nederlandse participanten veel nieuwe contacten op, connecties met de nationale en internationale pers - en ook onderling. Het doel om de de creative community in Nederland en Amsterdam op deze manier te promoten werd zeker behaald.  

De eerste dag werd het programma gestart met een optocht van 85 jonge talenten van RA*W en JongeHongen, waarna Bas Korsten (J. Walter Thompson) bij de Embassy met ze in gesprek ging. De dag erop was het thema duurzaamheid, met sprekers van de Verenigde Naties, Gemeente Amsterdam, ACT Responsible Tributes, Join The Pipe en een ‘sustainable festival’ hackathon van Kinetic. De volgende dag stonden design en techniek centraal met onder meer sprekers van Google APAC, Heineken, AdamandEveDDB en Dentsu. De laatste dag was de internationale vakpers present (waaronder journalisten van AdWeek, Stratégies en Campaign) voor een Epica Awards lunch en ontmoeting met de Nederlandse bureaus, waarna onder het thema cyber sprekers van MediaMonks, The Next Web en Agencia Africa on stage stonden. De laatste sessie over marketing met sprekers van G-Star en KLM werd afgesloten met een optreden van de populaire band Chef'Special.

De handelsmissie is een initiatief van brancheorganisaties ADCN, Dutch Digital Agencies & Dutch Digital Design, IAA Nederland, Orange Lions en de VEA. Hieronder het kernteam van de organisatie tijdens de (Cannes-style) evaluatie die we laatst hielden:

Embassy 03.jpg

Zelf heb ik besloten na deze drie succesvolle edities vanaf de komende editie geen deel meer uit te maken van het kernteam van de organisatie, gelet op de vele tijd die erin gaat zitten. Al zal ik op de achtergrond vast nog een kleine rol spelen, bijvoorbeeld in het verbinden van contacten met de organisatie. Maar ik kijk er vol trots op terug: inmiddels staat er een succesvol initiatief, dat de komende jaren alleen maar verder kan groeien. En het was super samenwerken met de andere initiators, Creative Holland, de Gemeente Amsterdam en mensen als Bruni Hofman, Leendert Mulder en Marieke Dekkers. De eerste aanmeldingen van merken en bureaus zijn alweer binnen gekomen bij de organisatie, partijen die als partner of ambassadeur in willen haken bij de 2018 editie.