Tijd voor een update met de laatste ontwikkelingen rond Dutch Digital Design, het podium voor het beste Nederlandse digitale werk, waar ik oprichter van ben. Sinds begin juli is een 15-koppige vakjury actief. Doel van de jury is de beste Nederlandse digital design cases helpen aandragen en selecteren, die daarna via de verschillende kanalen onder de aandacht worden gebracht in zowel binnen- als buitenland. De criteria waar de jury naar kijkt zijn design, gebruiksvriendelijkheid, creativiteit, content en effectiviteit of impact. Dat zijn natuurlijk containerbegrippen, maar die elementen worden betrokken in het overall eindoordeel, een score van 1 tot 5 sterren. 

DDD jury 01.jpg

De jury bestaat uit de volgende personen, een brede vertegenwoordiging vanuit de creatieve industrie. De jury, geleid door Daniel Sytsma (Achtung! / Kraftwerk), bestaat daarnaast uit Henk Haaima (Mirabeau), Jordi Romkema (Superhero Cheesecake), Willem van Roosmalen  (Homerun), Gert Franke (Clever Franke), Dionne van Dijk (TamTam), Liza Enebeis (Studio Dumbar), Bram van Dijk (RTL Nieuws), Jort de Vries (Blendle), Hannes van Raaij (Triple), Wout Withagen (Freshheads), Esmee Lechner (DDB & Tribal Amsterdam), Jeroen van der Meer (MediaMonks), Andre Bouwman (Fabrique), Priscilla de Gier (Code d’Azur) en mijzelf.

De eerste twee juryrondes zijn inmiddels achter de rug, waar per keer zo’n 10 cases beoordeeld worden. Door het nieuwe inzendformulier en deze nieuwe jury hopen we zoveel mogelijk Nederlands werk het podium te kunnen geven dat het verdient. En dat werkt: er wordt meteen breed en andersoortig werk ingestuurd, cases die we zelf nog niet op de radar hadden. Na selectie van de jury worden de cases gedeeld via Facebook, TwitterInstagram en LinkedIn de vakpers (zo deelden we laatst de 50e (!) case in het blad en op de site van Adformatie) en events in binnen- en buitenland. Daarnaast worden de best gewaardeerde cases binnenkort ook Engelstalig gedeeld, op het platform Medium. 

Verder is het spannend dat de Master Digital Design de komende maand start, een initiatief vanuit het vak zelf samen met de HvA, dat we vanaf het begin omarm en ondersteund hebben. Met de nieuwe Master opleiding worden toptalenten uit binnen (en vooral ook) buitenland in 1 jaar tijd opgeleid tot absolute sterspelers. Daarmee wordt de voedingsbodem voor de digitale branche gezonder, houdt Nederland digitaal talent langer vast en wordt ook digitale designers uit het buitenland aangetrokken. Op 14 september is een kickoff event bij de HvA, waar de eerste lichting studenten bij is en meer over de Master verteld wordt.

Natuurlijk is het logisch deze post af te sluiten met de oproep digitale cases van jezelf of anderen in te zenden via het inzendformulier, waarmee je in enkele minuten het werk naar de jury stuurt, zodat zij het kunnen beoordelen. Want we willen uiteraard niets missen.