De afgelopen periode was een drukke tijd, met mooie opdrachtgevers waar ik mijn zes-stappenplan voor positionering en communicatiestrategie in zijn geheel of voor een groot deel mee doorliep: Kokoro, Das Banner, UNITiD, Bikkelhart en Uselab. Daarnaast werden nieuwe positioneringstrajecten opgestart voor Digital Natives, Hoppinger en Info.nl. Bureaus die ik hielp met korte en langere communicatiestrategie trajecten waren Achtung mcgarrybowen, Momkai, Cheil en het nieuw opgerichte digitaal designbureau Ronin Amsterdam.

Daarnaast hielp ik Creative Holland in de werkgroep branding met het opstellen van een eenduidig en sterk verhaal om Nederland aan het buitenland te presenteren. Doel van het internationalisering traject was een kapstok te bedenken waar diverse industrieën, over alle sectoren, hun eigen verhaal aan op kunnen hangen. Kern werd het meest aansprekende Nederlandse mentaliteitsaspect: het verkennen van grenzen, het durven treden buiten de gebaande paden - om te komen tot creatieve, onconventionele oplossingen.

DDD Dare 02 cropped.jpg

Verder was is spreker en moderator bij Emerce DARE, een nieuw event over digitale creativiteit, met cases van This Page en Studio Kraftwerk. Begin van het nieuwe jaar blikte ik samen met Adjan Kodde (DDA, Mirabeau) vooruit naar de ontwikkelingen en trends op digitaal gebied. En samen met het team achter de Embassy of Dutch Creativity startten we de 3e editie van de Nederlandse creatieve handelsmissie tijdens Cannes Lions op.

Adfo100.jpg

En ook deze keer kwam ik voor in de Adformatie top 100, op de respectabele plek 27 - met dank voor mooie woorden van Dick Buschman (Achtung mgarrybowen) en Gert Franke (Clever Franke).