Een recap van september, waarin ik positionering en communicatiestrategie trajecten deed voor een aantal mooie bureaus, maar er waren ook nieuwtjes en ontwikkelingen op het gebied van Dutch Digital Design, de Master Digital Design en de Dutch Design Week.

Mijn zes-stappenplan voor positionering en communicatiestrategie heb ik de afgelopen weken in zijn geheel of voor een groot deel doorlopen met verschillende bureaus. Waar de vorige periode projecten voor Born05, Onesize, Kokoro, Info.nl afgerond werden, was ik deze maand aan de slag voor onder andere Build in Amsterdam en bureau Qban (net als RLVNT onderdeel van Digital Agency Group). Daarnaast hielp ik bureaus met korte communicatiestrategie trajecten, waaronder Essense en Superhero Cheesecake. Deze week start een nieuw zes-stappenplan traject met bureau IJsfontein.

DigitalDinner 03.jpg

Vorige week vond de 6e editie van Digital Dinner Amsterdam plaats, een avond met sprekers en diner voor senior creatieven van toonaangevende creatieve bureaus. De afgelopen vijf edities organiseerde ik deze avond elk jaar met Dick Buschman (Achtung) - met veel plezier. Maar samen besloten we, omdat het goed is de organisatie fris te houden, na 5 jaar het organisatie-stokje door te geven aan nieuwe club mensen. Die hebben dat goed opgepakt en mooie sprekers geregeld, waaronder Nederlandse designhelden Bas Ording (ex-Apple, nu Tesla - hier een interview met hem) en Remon Tijssen (ex-VP Design Adobe). 

Op het gebied van digital en design vonden er ook nog een aantal goede dingen plaats afgelopen maand. Zo werd 14 september op de Hogeschool van Amsterdam (HvA) de kickoff van de nieuwe topopleiding georganiseerd: de Master Digital Design, een project waar we de afgelopen jaren hard aan hebben gewerkt. Tijdens de kickoff presenteerden de eerste 24 studenten zichzelf kort: een enorme hoeveelheid hoog niveau talent van over de hele wereld. De bureaus en alle betrokkenen hebben hier sinds de zomer van 2013 hun schouders onder gezet, en nu is het zover dat de Master gestart is - daar kunnen we met elkaar echt trots op zijn.

Master 01.JPG

Iets anders dat in 2013 opgestart is, was het initiatief Dutch Digital Design, wat ik samen met een aantal toonaangevende digitale bureaus begon: een podium voor het beste digitale Nederlandse werk in binnen- en buitenland. Vorig jaar werd het initiatief onderdeel van de branchevereniging Dutch Digital Agencies (DDA), en sinds de zomer is er een 16 koppige vakjury aangesteld die helpt met scouten van werk en beoordelen van ingezonden cases. Afgelopen maand werd de 50e case gedeeld op Adformatie (ook in het blad) en onze social kanalen, binnenkort starten we ook met het delen van meer uitgebreide Engelstalige cases op het platform Medium. Stay tuned…

En dan de Dutch Design Week, die eind deze maand plaatsvindt. Ik ben daar op drie manieren bij betrokken: ik zit in de Raad van Advies van DDW, in de jury van de Dutch Design Awards en ik mocht voor het derde jaar op rij ook curator zijn van de Digital Route: een route voor alle bezoekers van de Dutch Design Week. Uit een voorselectie van de organisatie koos ik 10 onderdelen waarin de digitale en echte wereld samen komen via robots, virtuele werelden en interactieve installaties: projecten door kunstenaars en designers. Uiteraard ga ik de route zelf ook volgen. Hieronder vast de warming-up trailer, door Fabrique. See you in Eindhoven?