Afgelopen jaar was een geslaagd eerste jaar voor Dutch Digital Design, het initiatief om digitaal design uit eigen land onder de aandacht te brengen in binnen- en buitenland. In dit stuk een overzicht, een update en een vooruitblik naar de komende periode – met aan het eind een oproep aan iedereen.

Zichtbaarheid en business

Het Dutch Digital Design initiatief werkt samen met bureaus en organisaties, bundelt die krachten en zorgt voor bewustzijn door ons werk te vieren via online aanwezigheid, publicaties en events – in en buiten Nederland. Wat het initiatief uiteindelijk wil bereiken met die zichtbaarheid is meer business vanuit binnen- en buitenland. Ons land staat bol van de creativiteit, talenten en ijzersterk digitaal design – dat willen we aan de wereld vertellen en vooral laten zien.

Het begon in 2012 met Victor Knaap en Wesley Ter Haar van MediaMonks op de Dutch Design Week in Eindhoven. Ze stelden daar twee dingen aan de kaak: het ontbreken van een goede aansluiting van educatie op de praktijk en het gebrek aan reputatie in het buitenland met ons digitaal werk. Het jaar erop organiseerde ik bijeenkomsten met een aantal bureaus, waar we besloten er samen iets aan te doen: eerst te werken aan een opleiding, daarna aan de slag met de reputatie.

Opleiding Digital Design
Eind 2013 onderzochten we met SpinAwards bij bureaus de wensen met betrekking tot educatie. Daarna werd het traject ondergebracht bij Matthijs Leendertse (ELM), gespecialiseerd in dit onderwerp. Dat leidde tot de samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam (HvA), die eind vorig jaar bekend maakte de nieuwe masteropleiding ‘Digital Design’ te starten in samenwerking met Achtung!, DDB & Tribal Amsterdam, FHV BBDO, Fabrique, MediaMonks, Mirabeau, Momkai, Tam Tam en Woedend! Op dit moment werken verschillende Task Forces aan het opzetten van de nieuwe opleiding, die september dit jaar begint met een aantal pilot-modules en februari volgend jaar als volwaardige opleiding start. Check de site hier.

Eerste jaar van het initiatief
Begin 2014 lanceerden we een Creatie over Dutch Digital Design, een tweetalig magazine van 68 pagina’s met een oplage van 35.000 stuks. Daar was ik gasthoofdredacteur van, met een redactieraad met daarin Achtung, MediaMonks, Tribal & DDB Amsterdam, Code d’Azur, Born05, Digitas LBi, Mirabeau, Isobar, Tam Tam, Momkai en Fabrique. Daarnaast publiceerde Adformatie een hoofdartikel en een vervolgartikel over het initiatief. Daarna richtten we een board op voor de organisatie. We presenteerden op Cross Media Café, bij een speciale VEA editie, we organiseerden een eigen event in Pakhuis de Zwijger (zie ook alle video’s en artikelen op Little Black Book), spraken op Marcom, organiseerden Dutch Digital Design drinks in Cannes Lions en namen deel aan een paneldiscussie over Dutch Digital Design op de Dutch Design Week in Eindhoven. En ondertussen groeiden de Twitter en Facebook kanalen.

Tweede jaar en vooruitblik
Eind januari dit jaar kwamen we met de 8 in de board betrokken bureaus samen: Momkai, Achtung, Fabrique, MediaMonks, Code d’Azur, Tam Tam, DDB & Tribal Amsterdam en Random Studio. In de meeting besloten we vooral in te haken op een aantal events. We spraken op BNO’s Vroaam event, staat volgende week maandag 23 maart met een Dutch Digital design sessie op de Advertising Week in London (check deze veelgelezen blogpost), op 21 mei onder de vlag van Adobe met net zo’n sessie op What Design Can Do, we zijn vertegenwoordigd bij Cannes Lions in juni, reizen met DDA in september met een mooie Nederlandse delegatie af naar DMexco in Duitsland en zijn weer bezig in te haken bij de Dutch Design Week in oktober in Eindhoven. Frank Houben (KLM) presenteerde Dutch Digital Design recent nog op Design Indaba Festival in Zuid Afrika. Ondertussen volgt spoedig een update van de identiteit van het initiatief en een minimale website. En we beklonken laatst een mooie overeenkomst met onze partner Adformatie, waar we al enige tijd een dossier hebben over het initiatief, waarbij we vanaf de komende editie elke keer een pagina over Digital Design in krijgen – een prachtige etalage.

Verspreid en deel met ons
Iedereen kan meehelpen. Hoe meer bewustzijn we over Dutch Digital Design creëren hoe beter: goed voor onszelf, ons bureau of bedrijf en het vak – goed voor de business en het succes voor alle digitale creatieve makers: bureaus, opdrachtgevers, freelancers en startups in Nederland. Door Dutch Digital Design te noemen in artikelen, presentaties, op events, aan de pers en op social media. En door ons via dutchdigitaldesign@gmail.com – zet die meteen in je perslijst – op de hoogte te houden van nieuw werk: sites, apps, games, interactieve installaties, films, 3D, animaties, visualisaties, virtuele werelden, connected products, wearables, the internet of things. En ander nieuws wat wij kunnen verspreiden via onze kanalen, waaronder Facebook en Twitter, het dossier op Adformatie en ons profiel op Amsterdam Ad Blog.