In juni organiseerden we de tweede editie van de Embassy Of Dutch Creativity, de Nederlandse creatieve handelsmissie tijdens Cannes Lions Festival. Een zeer succesvolle editie: qua aantal internationale gasten, qua programma en zeker ook de onderlinge samenwerking. 

Het initiatief was ook deze tweede editie een samenwerkingsverband tussen de organisaties ADCN, DDA, Dutch Digital Design, IAA Nederland, Orange Lions en VEA. De missie: Nederlands werk vieren met een internationaal publiek, Nederlandse partijen in contact brengen met internationale partners, talenten en media en Nederland en Amsterdam promoten. Vorige maand organiseerden we na afloop van Cannes Lions een bijeenkomst voor alle betrokkenen bij Amp.Amsterdam. 

Het eerste jaar was een goede start met een goede collectieve spirit, nieuwe connecties met global merken, partners en talenten en goede zichtbaarheid als resultaten. Verbeterpunten zaten in de opzet van het programma, de aankleding van de locatie en gewenste zichtbaarheid. Daar was voor de tweede editie hard aan gewerkt, met resultaat: meer dan 150 internationale gasten (het dubbele van de eerste editie) en waardevolle nieuwe contactmomenten met internationale partijen, een sterk programma van drie dagen met sprekers, een sterke identity door Dog and Pony, de aankleding door Wink, presentaties (The Next Rembrandt en McTrax), performances op het terrein (de VR Silent Disco: zie hier de experience en ook hier de video) en live optredens (o.a. Douwe Bob), meer dan 40 ambassadors (bureaus, merken en organisaties) en 25 partners. Lokale media leverde interviews, video-interviews en artikelen op in Het Parool, Nieuws.nl, Adformatie, Fonk magazine, Amsterdam Ad Blog, MarketingTribune en Emerce op. Internationale media leverden een groot stuk in een Iraanse krant op die als special in Cannes uitgedeeld werd, bij de KvK in Iran en bij internationale bedrijven in dat land, een artikel in het Belgische blad Media Marketing, een artikel in de SoDA e-newsletter en aandacht via Creative Pool. Ook social media scoorde goed met  #LikeaDutchie en alle aandacht op Twitter en Facebook.

Voor de komende editie wordt vooral gekeken naar de organisatie: hoe we kunnen voorkomen dat we werken met vrijwilligers (niet houdbaar voor zo’n enorm project) en een meer future-proof uitbouw van de Embassy of Dutch Creativity, die ook voor andere events als Cannes Lions ingezet kan worden voor Nederlandse creatieve handelsmissie - naar andere landen en events. Momenteel zijn we op de achtergrond gesprekken aan het voeren om hier de volgende stap mee te zetten. To be continued!