Hieronder een update met de laatste ontwikkelingen rond Dutch Digital Design, waar ik oprichter van ben, dat een podium biedt voor het beste Nederlandse digitale werk: dat laten we zien in binnen- en buitenland - en we delen de Nederlandse mentaliteit daarachter. 

Het gaat bij Dutch Digital Design om werk dat gemaakt is door Nederlandse creatieven, ongeacht de makers: dat kan een bureau zijn, maar ook een individu of collectief. Het kan gaan om allerlei uitingen: websites, apps, motion design, 3D animaties, augmented reality, virtual reality, connected products, interactieve installaties of wearables. Uiteindelijk wordt het gemaakt met een Nederlandse mentaliteit die ons onderscheidt: gedurfd (onconventioneel, verkennen van grenzen), oplossingsgericht (functioneel), empathisch (de gebruiker centraal), open houding (samenwerken met anderen) en nuchter (relativerend, down to earth). Hieronder een update van de laatste ontwikkelingen van het initiatief.

Laten we beginnen bij de belangrijkste stap die we met het initiatief hebben gemaakt dit jaar: we zijn onderdeel geworden van brancheorganisatie Dutch Digital Agencies (DDA). Voor ons ondermeer een verbetering omdat we daarmee onderdeel zijn van een echte organisatie, een vereniging. Voor de vereniging ondermeer goed doordat ‘onze’ bureaus er onderdeel en leden van zijn. We trokken eerder al vaak samen op, en nu is dat ook officieel gemaakt - waardoor we samen sterker staan. Zoals we het laatst samen geformuleerd hebben: ‘Dutch Digital Design is als werkgroep binnen de strategische pijler Internationalisering van de Dutch Digital Agencies dé internationale etalage en spreekbuis van het beste digitale Nederlandse werk. Door dat werk te laten zien en de Nederlandse mentaliteit erachter te delen, zorgen we ervoor dat we business, talent en kennis uit het buitenland aantrekken.’  

Maar uiteraard is er nog veel meer gebeurd. Het hele jaar deelden we elke twee weken nieuwe cases via Adformatie blad en site en onze eigen kanalen. Daarnaast organiseerden we events of haakten we in bij bestaande: na ons optreden bij de Advertising Week Europe event in Londen waren we mede-initiator van de Embassy of Dutch Creativity tijdens Cannes Lions, stonden we op het podium van Cannes aan de Schinkel bij TBWA, mede-organiseerden we een ADCN avond ‘Prototype & Play’ (zie deze en deze video), stonden we met DDA op het podium van Campusparty in Utrecht, regelden we sprekers voor de conferenties MELT en Kyoorius DesignYatra in India, organiseerden we met Nederland en Frankrijk een Digital Design event in Parijs met 10 Nederlandse bureaus (check hier de foto's), stonden we op het podium van Dutch Digital Day over de komende Master Digital Design, kregen we een mooi stuk in de Amsterdam special van The Drum, stonden we op het podium in Griekenland en mede-organiseerden we met DDA de vierde editie van DDW goes Digital (hier de foto's en hier een verslag op Adformatie) tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven, waar ook door alle DDW bezoekers een Digital Design route te volgen was.

En er staan nog mooie dingen op de agenda: er is eind november een Dutch Digital Design onderdeel in het nieuwe event Emerce Dare en bekijken we de mogelijkheid (naar aanleiding van mijn bezoek aan de Consulate General of the Netherlands) om in mei naar New York te gaan, waar dan ook NYCxDESIGN, Creative Week NYC, Webby Awards en The One Show plaatsvinden. Hou onze cases en activiteiten in de gaten via onze social kanalen: Twitter en Facebook.

PS Mocht je zelf projecten hebben om te delen, suggesties kunnen gestuurd worden aan: submit (AT) dutchdigital.nl