Dit jaar kende een vliegende start: vanaf januari regende het positionerings- en communicatiestrategie trajecten voor bureaus en daarnaast was ik onder meer actief voor Dutch Digital Design, de opleiding, Creative Social en SpinAwards. In deze blogpost een overzicht van de afgelopen twee maanden.

Januari begon de een verassing dat ik op plek 24 sta in de Adformatie 100, de lijst van ‘vakgenoten die het verschil maken’. Absoluut een eer en een zeer mooie plaats. Ik denk alleen wel dat plek mede samenhangt met een bepaalde zichtbaarheid: er zijn influencers die meer onder de radar opereren en ook veel betekenen voor het vak. Maar dat neemt niets weg van het het feit dat het een superleuk bericht was : )

Positionering en communicatiestrategie
De agenda was vanaf de start van het jaar ook goed gevuld met bureaus waarmee ik mijn 6-stappen positionerings- en communicatiestrategietraject doorliep, een serie sessies met een doorlooptijd van 2 maanden. Op dit moment leg ik de laatste hand aan projecten voor bureaus als Agency No9, Egotribe, Vanderwood en Blauw Gras. Daarnaast zijn er lopende communicatiestrategie trajecten voor onder meer Born05, Minivegas, PostPanic, Rhinofly, Skybox en Thispagecannotbefound. Adformatie Groep hielp ik ondertussen met de herpositionering van Marcom event naar het nieuwe Adfo Live. Op korte termijn starten positioneringsprojecten voor RLVNT, Vormers Vuur en One Shoe. Mocht het zo zijn dat je het proces van positionering en communicatiestrategie met jouw bureau door wil lopen: laat het me weten.

Naast deze business draag ik mijn steentje bij aan het vak met de deze initiatieven:

Dutch Digital Design
Allereerst ons initiatief Dutch Digital Design, waar we vorig jaar mee gestart zijn. Dat leverde toen een prachtige tweetalige Creatie op van 35.000 stuks, een hoofdartikel en een vervolgartikel in Adformatie, een eigen event in Pakhuis de Zwijger en talloze events waar we ook op spraken. Sinds begin dit jaar zijn officieel 8 bureaus actief in de stuurgroep: naast Momkai, Achtung, Fabrique, MediaMonks, Code d’Azur en Tam Tam nu ook DDB & Tribal Amsterdam en Random Studio. We besloten vooral in te haken op een aantal binnen- en buitenlandse events waar internationale bezoekers op af komen, waaronder Advertising Week Conference in Londen, What Design Can Do in Amsterdam, DMexco in Keulen, Duitsland en Dutch Design Week in Eindhoven. Binnenkort volgt nog een blogpost met een uitgebreidere update.

Een volle zaal op het BNO Vroaam event eind januari, de carrièredag voor creatieven, waar we ook spraken over het Dutch Digital Design initiatief.

Opleiding Digital Design
De afgelopen jaren heb ik me met een aantal bureaus ingespannen voor een opleiding die het gat moet dichten tussen het beste creatieve digitale talent en de praktijk. Eind vorig jaar werd bekend gemaakt dat september dit jaar de nieuwe masteropleiding ‘Digital Design’ gestart wordt door Hogeschool van Amsterdam (HvA), in samenwerking met Achtung!, DDB & Tribal Amsterdam, FHV BBDO, Fabrique, MediaMonks, Mirabeau, Momkai, Tam Tam en Woedend! Op dit moment werken verschillende Task Forces aan de verschillende onderdelen van de opleiding (zoals manifest, het curriculum, branding, communicatie, partners en toelating) – zelf ben ik momenteel actief in de Task Forces Manifesto en Communicatie. De website van nieuwe masteropleiding ‘Digital Design’ is hier te vinden.

En verder nog
Daarnaast was ik voor het eerste jaar publiek actief als ambassadeur van SpinAwards, een rol waarin ik de organisatie help en bureaus motiveer om in te zenden: tijdens het Think Digital event bij NRC Media presenteerde ik tips voor inzenden en tijdens de juryborrel bij De Hallen riep ik op de leden op tot het scouten van digitaal werk. Voor Orange Lions (de organisatie die Cannes Lions in Nederland vertegenwoordigt) riep ik ook bureaus op hun werk in te zenden. En met Creative Social, de community van high-level digitale creatieven waar ik een aantal jaar actief voor ben, organiseerden we met ADCN een event bij Club ADCN vorige week. Tot slot werd ik geïnterviewd door Fonk magazine in de serie digitale toppers en schreef ik een column voor Publish over het belang van het zichtbaar maken van je werk.

Dat was hem wel zo’n beetje voor de afgelopen 2 maanden, geloof ik!